تکنیک سوزن خشک و طب سوزنی

تکنیک درای نیدلینگ (Dry Needling) یا سوزن خشک چیست، چه مکانیسمی دارد و برای درمان چه مشکلاتی مورد استفاده قرار میگیرد؟

تکنیک سوزن خشک (Dry Needling) یک تکنیک درمانی نوین فیزیوتراپی است که در آن سوزن های باریک طب سوزنی را وارد عضله ی درگیر کرده و با توجه به مشکل بیمار و اهداف درمانی، به اجرای تکنیک می پردازیم.

تکنیک سوزن خشک(Dry Needling) یک تکنیک درمانی نوین فیزیوتراپی است که در آن سوزن های باریک طب سوزنی را وارد عضله ی درگیر کرده و با توجه به مشکل بیمار و اهداف درمانی، به اجرای تکنیک می پردازیم. از موارد استفاده ی شایع این تکنیک می توان به درمان دردهای عضلانی و اخلالات عملکرد بافت های عصبی-عضلانی اشاره کرد.

جهت اجرای تکنیک سوزن خشک از سوزن های طب سوزنی استفاده می شود اما لازم به ذکر است که تکنیک سوزن خشک و تکنیک طب سوزنی دو تکنیک متفاوت هستند. همچنین در این تکنیک هیچ نوع ماده ای توسط سوزن به بیمار تزریق نمیگردد. در تکنیک طب سوزنی، سوزن ها در نقاط خاص طب سوزنی وارد بدن می شوند که نقاط مذکور توسط بیست مسیر انرژی به یکدیگر متصل می شوند.

اما در تکنیک سوزن خشک، سوزن ها جهت هدف قرار دادن بافت عضلانی مورد استفاده قرار میگیرند. در بسیاری از موارد عضلات به دنبال انقباض های طولانی مدت و نادرست و کوتاهی، مفاصل و اعصاب را تحت فشار قرار می دهند، که این موضوع میتواند سبب بروز درد و محدودیت های حرکتی در مفاصل گردد. آزاد سازی این نقاط درعضله که به آنها نقاط ماشه ای (Trigger points) نیز می گویند، تا حد زیادی موجب کاهش درد و برداشتن فشار از اعصاب و مفاصل می گردد، که این امر میتواند موجب افزایش دامنه حرکتی، افزایش انعظاف پذیری و از بین رفتن درد شود.

تکنیک سوزن خشک در درمان کمردرد

در مورد مکانیسم های تاثیر تکنیک سوزن خشک نظریه های متفاوتی وجود دارد اما به طور مشخص، ورود سوزن به عضله موجب ترشح فاکتورهای بیوشیمیایی (Biochemical Factors) شده و همچنین با ایجاد یک موج انقباضی غیرارادی در عضله به آزاد سازی بافت های عضلانی-عصبی کمک میکند.

استفاده از تکنیک سوزن خشک در درمان بسیاری از مشکلات عصبی-عضلانی کاربرد دارد و در بسیاری از برنامه های درمانی، میتوان از آن به عنوان درمان مکمل استفاده کرد. مشکلات شایعی که توسط این تکنیک قابل درمان هستند عبارتند از:درد های مزمن و قدیمی عضلات سرشانه،درد های گردنی، سر درد های تیرکشنده با منشا گردنی(Cervicogenic Headache)، درد های اطراف آرنج شامل تنیس البو(Tennis Elbow) و گلف البو (Golf Elbow)، تنگی کانال مچ دست (Carpal Tunnel Syndrome)، التهاب تندون های شانه(Shoulder Tendinitis)، شانه ی یخ زده (Frozen Shoulder)، درد های مسیر سیاتیک (Sciatica Pain)، اسپاسم های مزمن عضلانی، کمر درد، درد های عضلات اطراف ستون فقرات، درد های کف پا (Plantar Fasciitis)، کوتاهی عضلات پشت ساق(Calves Shortness) و پشت ران(Hamstrings Shortness)، درد های عضلانی اطراف مفصل زانو و بسیاری از موارد دیگر.

سوزن های مورد استفاده در تکنیک سوزن خشک

به دنبال انجام تکنیک سوزن خشک، بروز اندکی کرختی، کوفتگی و حتی کبودی در موضع انجام تکنیک در 24 تا 48 ساعت پس از اجرای تکنیک طبیعی است که با مشاوره با فیزیوتراپیست به راحتی تحت کنترل هستند. نکته ی جالب در مورد تکنیک سوزن خشک این است که بیماران 24 ساعت پس از اجرای تکنیک، بطور محسوسی کاهش درد و بهبود وضعیت حرکتی را حس میکنند.

لازم به ذکر است تکنیک های سوزن خشک حتما باید توسط متخصص فیزیوتراپی انجام شوند، زیرا در صورت عدم آگاهی از آناتومی دقیق اعصاب و عضلات، استفاده ی نادرست از این تکنیک می تواند آسیب هایی برای بیمار به همراه داشته باشد.

جهت بدست آوردن اطلاعات بیشتر و نحوه ی بهره مندی از تکنیک سوزن خشک با ما تماس بگیرید.
تکنیک سوزن خشک در درمان دردهای گردن و شانه