همه چیز در مورد انواع کمردرد و نقش تعیین کننده ی فیزیوتراپی در کنترل، پیشگیری و درمان کمردرد.

مطالعات نشان داده اند که بیش از درصد افراد بزرگسال، حداقل یکبار در طول زندگیشان کمردرد را تجربه کرده اند. در بسیاری از موارد شروع کمردرد همراه با یک احساس آزردگی جزیی در ناحیه کمر است، که در صورت جدی ن.رفتن موضوع و عدم توجه به آن می تواند درد و محدودیت های حرکتی جدی ای به همراه داشته باشد.

مطالعات نشان داده اند که بیش از درصد افراد بزرگسال، حداقل یکبار در طول زندگیشان کمردرد را تجربه کرده اند، همچنین کمردرد یکی از رایجترین دلایل مراجعه افراد به پزشک است. در بسیاری از موارد شروع کمردرد همراه با یک احساس آزردگی جزیی در ناحیه کمر است، که در صورت جدی نگرفتن موضوع و عدم توجه به آن می تواند درد و محدودیت های حرکتی زیادی به همراه داشته باشد.

کمردرد ها را میتوان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: کمردرد حاد و کمردردمزمن.

کمردرد حاد به دنبال ضربه ی مستقیم به کمر ، بلند کردن اجسام سنگین، افتادن از ارتفاع و مواردی از این قبیل رخ می دهد و کمردرد مزمن معمولا به دنبال فعالیت های تکراری با وارد شدن فشارهای کم اما طولانی مدت به ناحیه کمر رخ می دهد، مانند فعالیت های تکراری یا عادت های بد نشستن.

کپشن عکس

برای درمان کمر درد به ندرت درمان جراحی نیاز است. در صورت درگیر شدن عناصر حساس به درد درستون فقرات، مانند عضلات، تندون ها، مفاصل بین مهره ها و اعصاب نخاعی و ...احتمال بروز درد وجود دارد. در بسیاری از موارد درد در همان موضع بروز میکند و در برخی موارد نیز به صورت دردهای تیرکشنده در سایر نقاط حس می شود.

عوامل زیادی در بروز کمر درد دخیل هستند که می توان به عواملی چون: علل مکانیکی، التهابی، عفونت، تومورها، درگیری عروق و دردهای روانیاشاره کرد. از این میان علل مکانیکی رایج ترین علل کمردرد هستند. نود درصد دردهای کمری از نوع مکانیکی است.

بسیاری از این اختلالات مکانیکی نیز در قسمت پایین فقرات کمری ایجاد می‌شود. مهمترین علل دردهای مکانیکی ناحیه کمر عبارتند از: کشیدگی تاندون، آسیب مفاصل بین مهره ای(Facet Joints)، بیرون زدگی دیسک ها(Disc Herniations)، سرخوردگی مهره (Spondylolistesis) ، انحراف جانبی ستون فقرات (Scoliosis)، آرتروز(Osteoarthritis) ، تنگی کانال نخاعی(Canal Stenosis)، گودی بیش از حد ناحیه کمر، شکستگی مهره ها(Fractures) و دررفتگی مفاصل(Dislocations).

در کنار این موارد می توان به پوکی استخوان، افزایش سن، بیماری های زمینه ای مانند دیابت و چاقی نیز اشاره کرد. لازم به ذکر است در بسیاری از مواقع فرد دچار کمردردهای عضلانی (Lumbago) است، که در این موارد عضلات اطراف ستون فقرات و عضله ی پریفرمیس(واقع در قسمت فوقانی باسن) دچار اسپاسم می شود و با تحت فشار قرار دادن مسیر سیاتیک، موجب بروز کمردرد و دردهای تیر کشنده به اندام تحتانی می شود.

کپشن عکس

اما جهت بهبود و کنترل کمردرد ابتدا باید بیمار تحت معاینه قرار گیرد تا علل کمردرد او مشخص گردد. در پروسه ی درمان، فیزیوتراپی نقش تعیین کننده ای دارد. فیزیوتراپی با هدف کاهش درد و التهاب، اولین گام درمان است. انجام حرکات تخصصی روی فقرات کمری توسط فیزیوتراپیست متخصص (Manual Therapy) ، انجام تمرینات کششی تحت نظر فیزیوتراپیست، دریافت رژیم مناسب تمرینات روزانه جهت بهبود وضعیت حرکتی فقرات کمری و اندام های تحتانی از فیزیوتراپیست و همچنین اصلاح راستای بدن و آنالیز وضعیت بدنی فرد توسط فیزیوتراپیست میتواند به بهبود هر چه سریعتر کمردرد کمک کند.

همچنین از دیگر خدمات مفید فیزیوتراپی می توان به الکتروتراپی(Electrotherapy) جهت کنترل درد و التهاب و تقویت عضلانی، تکنیک سوزن خشک (Dry Needling) جهت تسریع در بهبود اسپاسم های عضلانی ناحیه کمر و عضلات اطراف ستون فقرات و عضله ی پریفرمیس ، تکنیک های نواربندی(Taping) جهت اصلاح و محدودیت حرکت ناحیه کمر و بسیاری از قدامات درمانی دیگر اشاره کرد.

پس در صورت بروز هرنوع درد در ناحیه کمر، از مشاوره ی انلاین ما استفاده کنید یا با ما تماس بگیرید.